Onderwijs in groep 1-2

Voor kleuters is het belangrijk om de wereld al spelend te ontdekken. Daar leren jonge kinderen het meeste van.

Aanbod

In groep 1 en 2 wordt gewerkt met thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen aansluiten. Per jaar komen 5 thema’s aan bod. De thema’s lopen veelal van vakantie tot vakantie. Zo af en toe hebben we ook een themaloze week.

Per periode wordt middels een beredeneerd aanbod gewerkt aan doelen die voor die periode zijn vastgesteld. Er wordt gewerkt aan doelen voor taal, lezen, rekenen, motoriek, omgaan met elkaar, creativiteit en het vergroten van zelfstandigheid (ook wel zelfredzaamheid genoemd).

Middels het beredeneerde aanbod begeleidt de leerkracht  de kinderen in hun spel en organiseert ze leerkrachtgestuurde activiteiten. We willen kinderen uitdagen in de zone van de naaste ontwikkeling. Oftewel: in kleine stapjes iets nieuws aanbieden naast de vaardigheden die ze al beheersen.

Heel belangrijk vinden we dat de kinderen veel kunnen spelen tijdens het thema. Op die manier maakt het kind zich het thema eigen en komt het tot ontwikkeling. 

Door regelmatig te observeren zien de leerkrachten precies welke kinderen extra aandacht en/of uitdaging nodig hebben. Al spelenderwijs en in het thema speelt de leerkracht daar op in.

Het is van belang dat leerkrachten goed zicht hebben op de ontwikkeling van de kinderen ten aanzien van de doelen om het beredeneerd aanbod goed te kunnen realiseren. 

Het doelgericht aanbod moet ervoor zorgen dat de kinderen eind groep 2 voorzien zijn van een scala aan kennis en vaardigheden, die goed aansluiten bij het aanbod in groep 3.

Van elkaar leren

Dit leerproces stimuleren we door groep 1 en 2 te combineren. De jongste kleuters trekken zich op aan de kinderen die iets ouder zijn. De kleuters uit groep 2 helpen op hun beurt de jongsten uit de groep. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen en leren ze goed samen te werken.

We gaan ervan uit dat een kind, die “lekker in zijn vel zit”, die zelfvertrouwen heeft en nieuwsgierig is naar nieuwe dingen, de beste basis heeft om zich te ontwikkelen.